-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49945 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا در قرآن زنان تحقير شده اند؟
با دقت و توجه در تفسير آيات يادشده، به دست مي آيد كه اين آيات به هيچ وجه در صدد تحقير زن ويا بيانگر نقصان عقل و پايين بودن مقام او نيست؛ بلكه اين آيات در مقام جواب به مشركان و كساني است كه ملائكه را دختران خدا (نعوذ بالله) فرض مي كردند و آنها را شريك و جزئي از خدا مي دانستند. پس قرآن با استفاده از ذهنيات آنان و سخناني كه مورد قبول خود آنان است، به بيان پاسخ مي پردازد. خداوند در اين آيات مي فرمايد: آيا با توجه به اين كه شما براي دختران ارزش قائل نيستيد و هرگاه به يكي از شما مژده بدهند كه دختري براي شما متولد شده، از شدت ناراحتي صورت شما سياه مي شود، چيزي را كه به خيال باطل خودتان ارزش ندارد شريك خدا مي دانيد (يعني اگر واقعاً اين طور است، چرا آنچه براي خود نمي پسنديد براي خدا قرار مي دهيد). و در آيه بعد مي فرمايد: آيا كسي را كه در لابه لاي زينت ها پرورش مي يابد (يعني آن چنان بعضي از زنان به زينت و زيور علاقه دارند كه گويي با سرشت آنها عجين شده و اين چنين خلق شده اند) و به هنگام گفت و گو و كشمكش در بحث و مجادله نمي تواند مقصود خود را به نحوي اثبات كند، فرزند خدا مي دانيد و پسران را فرزند خود؟! البته علاقه به زينت در حد اعتدال عيبي براي زنان محسوب نمي شود و شرعاً اشكالي ندارد؛ بلكه در اسلام تأكيد فراواني شده كه زن خود را براي شوهرش زينت دهد. ازاين رو مقصود آيه همه زنان نيست؛ بلكه منظور اكثريتي است كه بيشتر جوامع بشري عادت به تزيين افراطي دارند؛ چنان كه گويي در ميان زينت به وجود آمده اند. نكته دوم اين كه بدون شك در ميان زنان افرادي پيدا مي شوند كه از نظر قدرت منطق و بيان بسيار قوي هستند؛ ولي نمي توان انكار كرد كه بيشتر آنان به خاطر شرم و حيا در مقايسه با مردان به هنگام بحث و جدل، قدرت كمتري دارند و نمي توانند از حق خود دفاع كنند. بنابراين آيات در مقام جواب به مشركان بر اساس ذهنيات آنها بوده است و با دقت معلوم مي شود كه هيچ گونه نظر به نقصان عقلي آنها و يا تحقير آنان ندارد. (ر.ك: تفسير نمونه، ج 21، ص 27 - 30)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.